یکی از سرویس هایی که هم اکنون توسط بسیاری از شرکت های خدمات دهنده تلفن همراه و تولید کننده گوشی های موبایل ارائه می شود سرویس پی او سی یا خدمات بگیر و صحبت کن سلولی در شبکه تلفن همراه می باشد. این خدمات به کاربران اجازه می دهد تا در محدوده شبکه سلولی، به صورت فرد به فرد و یا فرد به گروه و به طور مستقیم با یکدیگر مکالمه صوتی برقرار نمایند. در این تماس ها، مکالمات به سرعت ارسال و دریافت می گردند و هیچ زمانی برای پاسخ دادن به یک تماس و یا دریافت آن تاخیر نمی یابد. بطوریکه مشترکین با فشردن و نگه داشتن یک کلید می توانند صدای خود را بدون فاصله به گوش مخاطب مورد نظر ویا گروهی از مخاطبان که از قبل تعیین نموده اند برساند.
خدمات بگیر و صحبت کن یک تفاوت اصلی با سرویس های رایج صوتی تلفن همراه دارد و آن هم اینکه، هیچ سرویس جایگزین و یا مشابهی برای آن وجود ندارد یا حداقل تا کنون وجود نداشته است. این خدمت که بخشی از خدمات ارتباطات چند رسانه ای مبتنی بر اینترنت به شمار می رود (IMS)، در قالب یک ارتبط نیمه دوطرفه فناوری صوت بر روی اینترنت (VOIP) در شبکه های ارتباطی سیار ارائه شده است. شرکت نوکیا که یکی از ارئه دهنده گان این سرویس می باشد، معتقد است که این سرویس با وجود منافع زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد باید به سرعت توسعه و گسترش یابد.
سرویس بگیر و صحبت کن چیست؟
این خدمت در حقیقت یک سرویس همیشه فعال است که به کاربرانش اجازه می دهد تا تنها با فشردن یک کلید با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. این تماس ها که ممکن است از فرد به فرد ویا از فرد به گروه برقرار شوند، به صورت یک تماس رادیویی نیمه دوطرفه (در هر لحظه تنها یکی از طرفین قادر به صحبت خواهد بود و ما بقی بایستی تا پایان مکالمه وی تنها شنونده باشند و پس از ارسال پیام وی می توانند به آن پاسخ دهند) ایجاد می گردند.
این خدمت چه مزایایی دارد؟
این سرویس یکی از خدمات مفید برای گروه های مختلف کاربران، از شخصی، تجاری ویا گروه های دیگر می باشد. بطوریکه برای مثال در یک شرکت تجاری، مدیر شرکت توانایی ایجاد یک لیست از کارکنان و تشکیل یک گروه مکالمه از کارمندان خود را داشته و در هر لحظه می تواند بدون نیاز به تماس تلفنی با آنها ارتباط مستقین برقرار سازد. در حقیقت از شرکت های تجاری مختلف، خانواده ها، گروه های مختلف اجتماعی و نوجوانان و دیگر مواردی از این دست می توان به عنوان کاربران پیش بینی شده برای این خدمت یاد کرد. علاوه بر این اغلب کاربرانی که نیازمند برقراری ارتباط بین گروه های مختلف خود از طریق ایجاد شبکه های رادیویی گوناگون همچون خدمات رادیویی متحرک شخصی و نیز خدمات رادیویی متحرک زمینی می باشند، اما به دلایلی تمایل به طی مراحل قانونی کسب مجوز های مختلف و خرید تجهیزات را ندارند، می توانند بخش عمده ای از نیازهای خود را به کمک این خدمات بر طرف سازند.
در این خدمات هر تماس فرد به فرد و یا گروهی به شکل نیمه دوطرفه برقرار می شود.(بر خلاف حالت دوطرفه رایج در مکالمالت معمول تلفنی) بدلیل اینکه کاربران این سرویس بیشتر افرادی هستند که در حین فعالیت و انجام کار های گوناگون کم و بیش نیاز به ارتباط چند لحظه ای کوتاه ولی مکرر با دیگر افراد و گروه ها دارند، از این رو این نوع ارتباط مطلوب ترین حالت ممکن برای آنها به شمار می رود. برای آنکه بیشتر با عملکرد این سرویس آشنا شویم مثالی می آوریم:
فرض کنید آقای جان در بخش پذیرش یک هتل کار می کند، وی می خواهد، اتاقی را به مشتری جدید واگذار نماید اما نیازمند آن است که از مسولین نظافت که هم اکنون در اتاق های خالی مشغول نظافت می باشند، در مورد اینکه کدام یک از اتاق ها کار نظافتش به پایان رسیده است سوال کند تا آن را در اختیار مشتری جدید قرار دهد.
در این موقع وی با استفاده از این سرویس تلفن همراه خود، تماسی را با گروه نظافت هتل برقرار می نماید و سوال خود را عنوان می کند، تمامی گروه های نظافت سوال وی را دریافت نموده و می شنوند. در این میان ماریا، نظافت چی که کار خود را در اتاق 306 هتل به اتمام رسانده است، کلید ارسال پی تی تی تلفن همراه خود را می فشارد و به جان اعلام میکند که اتاق 306 کاملا آماده است. در این مرحله جان تماس دیگری را با گروه حمل بار برقرار می سازد و از آنها درخواست می کن تا برای حمل چمدان های مسافر تازه وارد فعال شوند.
این سرویس از جمله خدماتی است که تنها در شبکه های نسل سوم تلفن همراه مانند (GPRS) و (EGDE) قابل ارائه می باشد و با سن کمش از سال 2004 تا کنون توانسته نفوذ و رشد خوبی را در میان کشورهای مختلف داشته باشد. شرکت نکستل علاوه بر نوکیا، دیگر شرکتی است که خدمات یاد شده را تحت عنوان ” واکی – تاکی” ارائه می دهد. این شرکت خدمات خود را در قالب سه بخش محلی، منطقه ای و بین المللی ارائه می کند. مشترکان جهت استفاده از خدمات فوق نیازمند تهیه یک گوشی مخصوص این سرویس به همراه پرداخت هزینه ماهیانه استفاده از خدمات و دریافت شناسه دیجیتالی یا آی دی منحصر بفرد می باشند.